maanantai 14. tammikuuta 2013

Valokuvauskurssilla

Kävin eilen puolipäivää kestäneellä valokuvauskurssilla Lontoon South Bankilla. Täytyy sanoa että siinä kolmen neljän tunnin aikana opin enemmän kameran käytöstä kuin tämän puolen vuoden omistussuhteen aikana. Kurssi oli ihan valokuvauksen perusteita, eli eli käyttövalikoita ja vinkkejä aloittelijoille ja kävin tämän firman kautta sen. Opin aperturesta, shutter speedistä ja isosta ja kompositiosta, ja sain huimasti vinkkejä parempien kuvien ottamiseen.
 
 Pipo Missoni, huivi Marco Polo, takki Sand
 
 
Tässä harjoiteltiin taustan blurraamista. A setting, f3.5, ja kuva otettiin useamman metrin päästä zoomilla, eli mun 18-55mm putki oli maksimissaan eli 55mm. Muitten kameroilla joissa oli enemmän millimetrejä, tämä näytti vieläkin paremmalta.



 
Ja sitten näitä välinäpäytyksiä. Joukosta löytyi kaikenlaista kameraa.
 



 
Ja sit harjoiteltiin liikkuvan kohteen kuvausta, ja pysyvän kohteen kuvausta niin että liikkuvat blurrautuivat. S setting, shutter speed taisi olla 1/125, ja pimeyden takia ISO arvotkin alkoivat olla korkeita eivätkä nämä ihan onnistuneet. Mutta perusteet tajusin!

 


 
Tässä vaiheessa alkoi olemaan melkoisen pimeää ja keskityttiin sitten vaan kompositioon. Vinkkinä annettiin että ISO arvojen ylittäessä 1600 rakeisuutta alkaa tulla niin paljon, että kuva usein näyttää paremmalta mustavalkoisena, johon rakeisuus antaa taidefiilistä.

Kyllä voisin mennä uudestaankin, kunhan saan nyt vähän harjoiteltua näitä juttuja itsekseni.

P.S. Mulla on nyt viimeaikoina ollut kauheasti ongelmia bloggerin kanssa, eikä se anna minun ladata kuvia tänne oikein millään selaimella. Joskus antaa, mutta useimmiten taas lagaa latauksessa joka kestää ja kestää vaan eikä mitään tapahdu. Nettiyhteys on ihan hyvä, eikä kyse ole kuvatilan loppumisesta. Olenkin käyttänyt Tinypiciä joka on aika jäätävän turhauttava useamman kuin parin kuvan lataamisessa. Kellään muulla ollut samaa ongelmaa bloggerin kanssa?

6 kommenttia:

  1. Moikka! Mulla on ollut ihan samaa ongelmaa kuvien latauksen kanssa. Operalla oon tosin itse saanut ladattua.

    Pitäisi varmaan itsekin käydä jokin valokuvauskurssi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täytyy kokeilla tota Operaa, ja vaikka sit Chromea kans. En tiedä, mulla tuntuu usein olevan jotain häikkää Bloggerin kanssa, mikä sit lienee ongelmana. Mut valokuvauskurssi oli tosi hyvä hankinta, on kyl auttanut huimasti ton kameran käytössä. Nyt vaan kun pääsis harjoitteleen useammin!

      Poista
  2. Mä oon jo ikuisuuden suunnitellu tota valokuvauskurssille menemistä mut en oo vieläkään saanu aikaseks!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo mä kanssa, mulla on ollut tää suunniteilla siitä saakka kun ostin ton mun uuden kameran. Oon ollut vaan niin saamaton sen kameran opettelun suhteen kun koko ajan tulee jotain muuta tekemistä.

      Poista
  3. Moikka! Mistä varasit ton keskustassa olleen (lyhyemmän?) kurssin? Nettisivuilla esitellään tarkemmin vaan Hampsteadissa pidettävää kurssia... Ostin juuri uuden kameran ja haluan ehdottomasti mennä jollekin näistä kursseista!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä itse asiassa ostin sen Grouponista, josta kannattaa näitä valokuvauskursseja tiirailla - niitä ilmestyy sinne eri firmoilta aina silloin tällöin. Itse tykkäsin kyllä tästä firmasta paljon, kannattaa pistää toi Fruin nimi mieleen!

      Poista

Tätä blogia ei enää päivitetä, ja kommentteja luetaan harvakseltaan. Tervetuloa poikkeamaan uuteen blogiini Wave to Mummy

Related Posts with Thumbnails