keskiviikko 3. helmikuuta 2010

Spitskun ostoksia

No, sieltä Spitalfieldistä tietenkin tarttui jotain mukaan. Raclette-juustoa tuli ostettua ranskalaisilta juustoheikeiltä, ensi perjantain parisuhdeiltaa silmälläpitäen. Savoie-alueen juustoja tietenkin, kun siellä tavattiin :) Mutta blogin aihepiiriin löyhästi liittyen ehkä juustohankintojani enemmän teitä kiinnostaa nämä muut hankinnat. 


Eiköstä olekin kaunis kello? Tälläistä olen jo pitkään, puolisilmällä ainakin, etsinyt suppeiden koruvalikoimieni täydentäjäksi. Jostain olen vain saanut päähäni että taskukello kaulassa on just se juttu. Tälläinen löytyi eräästä Kiina-kojusta torilta ja £15 hintaan se kotiutui mukaani. Olin supertyytyväinen ostokseeni, kunnes kotio tultaessa huomasin että kello ei toimi. Sekuntiviisari kyllä tikittää ahkerasti eteenpäin, mutta muut viisarit jököttävät tukevasti paikoillaan. Enkä edes pääse näillä näkymin pitkiin aikoihin Spitskun sunnuntaitorille parjaamaan myyjääkään, joten "kello" jää omistukseeni. Harmittaa tosi paljon! Heitän sillä varmaankin vesilintua piakkoin.


Toinen ostos, joka muuten on ollut Espanjanmatkoista saakka hautumassa oli oma vintage-turkki. Kuulemma piisamia ja 1970-80 lukujen taitteesta, joskaan aivan varma tästä jälkimmäisestä myyjä ei ollut. Itse olen ainakin näkevinäni tuossa 70-luvun vivahteita. Lämmin ja pehmoinen, harmi että tulipalopakkasia täällä on melko harvoin. Ja tällä viikolla on ollut kohtuullisen lämmintä, joten turkin käyttö on tuntunut vähän liikaa over-kill-meiningiltä. Tykkään muuten vintagesta todella paljon. On mielenkiintoista pohtia vaatekappaleen edellistä elämää ja mietiskellä kukakohan tätä on aikaisemmin käyttänyt. Tämän takin saniaiskuvioituun vuoriin on kirjailtu S.R ja takki vaikuttaa olevan teetetty. Minulle se istuu täydellisesti.

Nyt, tietäessäni että nämä turkkiasiat herättävät kiivaita mielipiteitä puolesta toiseen sanon vain kaksi asiaa.

1. Tämä on vintage-turkki ja tähän käytetyt eläimet ovat olleet kuolleena (luultavasti) kauemmin kuin mitä minä olen ollut elossa. Lämmintä ja käyttökelpoista takkia ei ekologisista syistä kannata jättää hyödyntämättä. 
2. Toivoisin että ne jotka vastustavat turkkien käyttöä käyttäisivät energiaansa mielummin tehomaatalouden vastustamiseen, joka on huomattavasti suurempi ja pahempi eläinten riistäjä ja ikävää kyllä yleisesti hyväksytty. Itse olen siirtynyt (lähes 100%) käyttämään vain vapaana kasvanutta lihaa ja kanaa, tai vaihtoehtoisesti riistaa. Kananmunat ovat meidän taloudessa myöskin aina eettisesti tuotettuja. Valitettavasti maidolle ei vaikuta (vielä) olevan mitään muuta vaihtoehtoa.

Mitäs olette mieltä ostoksistani? Tai muuten noista viimeisistä kahdesta pointista?

2 kommenttia:

  1. Hieno tuo turkki! Ja samaa mieltä olen sun kanssas tästä turkkiasiasta... Ite en kyllä pistäis oikeaa turkkia päälleni, mutta mun elämää ei hetkauta suuntaan tai toiseen jos joku muu niin tekee, eihän se mulle kuulu. :) Ärsyttää muutenki nuo kaiken maailman kiihkoilijat, oli aiheena sitte turkikset tai vaikka uskonto, he kun eivät hyväksy yhtään eriäviä mielipiteitä mistään, se oma on ainut oikea...

    VastaaPoista
  2. Jeps, kaikki kiihkoilijat ärsyttää. On hienoa että on voimakkaita mielipiteitä, mutta niitä toisten mielipiteitäkin täytyy kunnioittaa. Mut tosiaankin, mä(kään) en käyttäisi _uutta_ turkkia, mut vintagen kohdalla mun moraali sen sallii, varsinkin kun tykkään niiden ulkonäöstä.

    VastaaPoista

Tätä blogia ei enää päivitetä, ja kommentteja luetaan harvakseltaan. Tervetuloa poikkeamaan uuteen blogiini Wave to Mummy

Related Posts with Thumbnails